
Șoselele numite “transcarpatice” sau “transmontane” sunt la modă, căutate de turiști pentru frumusețea lor, plănuite de autorități pentru impactul lor de imagine. După ce mult timp, Transfăgărășanul a deținut monopolul, acum trei alte șosele îl concurează, unele îndreptățite, altele doar cu numele de botez – Transalpina, Transbucegi, Transrarău… iar lista rămâne deschisă. Dintre acestea, Transalpina are formatul integral al unui drum transcarpatic de mare altitudine, al unei șosele care traversează Carpații complet, dintr-o parte în cealaltă. Transbucegi este doar o șosea de acces pe Platoul Bucegilor și e denumit deseori Drumul Babelor. (De altfel, o nouă șosea cu numele de Transbucegi este de câțiva ani în planurile constructorilor, cu itinerariu prevăzut între Moroeni – Lacul Zănoaga – Padina – Moeciu de Sus). Iar Transrarăul este mai degrabă o șosea transmontană ce traversează o culme montană de altitudine medie. Indiferent de clasificări și deosebiri, toate ne apropie de munte, ne duc comod aproape de locurile de pornire în drumeții la mare altitudine, către zone alpine sau spre creste.
CÂT DE SUS NE POARTĂ?
Cota de 2544 m este altitudinea maximă în Carpații noștri, iar două șosele ne poartă la peste 2000 m. Translpina e cel mai aproape de nori, la 2.145 m, urmează Transfăgărășanul cu cca 2040 m lângă Lacul Bâlea. Drumul Babelor (Transbucegi) ajunge la 1925 m, iar Transrarăul la numai 1400 m. Aproape de această ultima “performanță” sunt multe alte pasuri cu adevărat transcarpatice din România: Prislop (ce asigură legătura dintre Maramureș și Moldova) 1.400 m, Bratocea (legătură de avarie între Brașov și Ploiești când DN1 este “înfundat” în weekend-uri), Rucăr-Bran s.a.
CÂT DUREAZĂ PARCURGEREA LOR?
În cazul acestor șosele, lungimea contează, pentru că durata parcurgerii înseamnă o varietate mare de peisaj și o excursie mai lungă și mai plăcută. Poți petrece aproape o jumătate de zi pentru parcurgere, fotografiere și admirarea peisajului la popasuri dese pe Transalpina și Transfăgărășan. În primul caz, ai de prevăzut minimum 5 ore pentru traversare completă, în al doilea caz un timp de 3-4 ore e cel mai des durata amintită (ambele cu pauzele minime “obligatorii”). Drumul Babelor are 17 km, ceea ce înseamnă circa jumătate de ora, iar Transrarăul are 27 km, iar o oră de parcurs poate fi suficientă. Nu te limita la parcurgerea lor continuă, ci combină accesul auto în cel mai înalt punct cu o drumeție în împrejurimi sau chiar cu o tură cu bicicletă, căreia îi poți găsi loc în prealabil la portbagaj.
CÂT DUREAZĂ PARCURGEREA LOR?
În cazul acestor șosele, lungimea contează, pentru că durata parcurgerii înseamnă o varietate mare de peisaj și o excursie mai lungă și mai plăcută. Poți petrece aproape o jumătate de zi pentru parcurgere, fotografiere și admirarea peisajului la popasuri dese pe Transalpina și Transfăgărășan. În primul caz, ai de prevăzut minimum 5 ore pentru traversare completă, în al doilea caz un timp de 3-4 ore e cel mai des durata amintită (ambele cu pauzele minime “obligatorii”). Drumul Babelor are 17 km, ceea ce înseamnă circa jumătate de ora, iar Transrarăul are 27 km, iar o oră de parcurs poate fi suficientă. Nu te limita la parcurgerea lor continuă, ci combină accesul auto în cel mai înalt punct cu o drumeție în împrejurimi sau chiar cu o tură cu bicicletă, căreia îi poți găsi loc în prealabil la portbagaj.
CÂT DE VARIAT E PEISAJUL
Plăcerea e completă atunci când poți urca cu mașina prin toate etajele de vegetație, de la pădurile de foioase, la cele de rășinoase, la tufărișurile subalpine cu jnepeniș până la zona de pășuni alpine încadrate de creste și brăzdate de turme de oi, unde panorama e cuprinzătoare și nestingherită. Priveliști extrem de spectaculoase, cu adevărat alpine, ai într-adevăr în Munții Făgăraș. Pe Transfăgărășan, mașina te poartă pe sub țancuri și creste ce amintesc foarte bine de Alpi sau de marii munți al lumii cei căutați de alpiniști. O deschidere ceva mai largă asupra platourilor alpine, (chiar dacă crestele nu au aceeași amplitudine ca în Făgăraș) o oferă Transalpina. Porțiunile de gol alpin, cu panorama neîngrădită în toate direcțiile, printre care șerpuiește șoseaua, sunt parcă mai întinse. Drumul Babelor sau Transbucegi traversează în multe porțiuni peisaje similare cu cele de pe Transalpina, fără a vedea însă mici lacuri glaciare, iar peisajul este mai impregnat de prezența umană, prin cabane și hoteluri, stâne etc. Transrarăul ar intra în altă categorie, al șoselelor înalte care nu ajung in gol alpin ci traversează doar zona de pădure, cu rariști și poieni, în schimb oferă extensii de drumeție interesante spre Pietrele Doamnei și alte forme de relief inedite (Adam și Eva etc)
CÂT DUREAZĂ PARCURGEREA LOR?
În cazul acestor șosele, lungimea contează, pentru că durata parcurgerii înseamnă o varietate mare de peisaj și o excursie mai lungă și mai plăcută. Poți petrece aproape o jumătate de zi pentru parcurgere, fotografiere și admirarea peisajului la popasuri dese pe Transalpina și Transfăgărășan. În primul caz, ai de prevăzut minimum 5 ore pentru traversare completă, în al doilea caz un timp de 3-4 ore e cel mai des durata amintită (ambele cu pauzele minime “obligatorii”). Drumul Babelor are 17 km, ceea ce înseamnă circa jumătate de ora, iar Transrarăul are 27 km, iar o oră de parcurs poate fi suficientă. Nu te limita la parcurgerea lor continuă, ci combină accesul auto în cel mai înalt punct cu o drumeție în împrejurimi sau chiar cu o tură cu bicicletă, căreia îi poți găsi loc în prealabil la portbagaj.